گام : دوم
بازگشت
از عوامل مؤثر در عقل؛
- تجربه: عبرت زیاد و عبرت پذیر کم (امام علی (ع) )
- ادب :سیمای عقل ادب است.
- ذکر:امام علی(ع) فرمودند:ذکر نور عقل ، زندگی جانهاست ، جلای سینه هاست.برترین ذکر، ذکر خداست.
- زهد:زاهد کسی است که مال دنیا روش اثر ندارد.کسی که نفسش از مواهب دنیا بگذرد زاهد است.
(دست،پا ،زبان جزو مال دنیا هستند)اگر تونستی از زیبائیت بگذری وبر علیه خدا استفاده نکنی زاهد هستی.
-پیروی از حق:اما کاظم(ع) فرمود: در موعظهای که لقمان به فرزندش گفته ؛
در برابر حق تواضع کن تا عاقل ترین مردم باشی .
-تقوا ومجاهده با نفس : یعنی هر چی نفس عماره گفت ،انجام ندهیم.
- در خواست عقل کامل از خدا: در پیروی از حق زمانی که کسی مردم را به سمت خداوند خواند درست وحق می گوید ، اما اگر به سمت خودش کشاند غلط می گوید .
پیامبر هم روزهای اول بعثتش فرمودند: قُولُو لا إلَۀ إلاَ اَلله یعنی بگو خدایی نیست جز خدای یکتا
علت نفهمیدن از ایه های قران جیست؟ درک نکردن ایه هاست.
چرا میگویند ایه های قران محکم است؟ چون هستند وحقیقت دارند .
پیامبر (ع) فرمودند در سوره هود ایه :1
الر کتبٌ ءايتهُ ثُمَّ فُصّلَت من لَدُن حَکیمِ خَبیر
ایه ها و نشانه های خدا محکم است که به تفضیل بیان شده.
یکی از جیز هایی که نور غقل را زیاد میکند؟ توبه واستغفار
توبه: یعنی پشیمانی استغفار :یعنی طلب مغفرت از در گاه خداوند
بعد از توبه می گو ییم پشیما نیم و ای کاش [ وارد مرحله استغفار می شویم ] و می گو ییم دیگر انجامش نمید هیم .
پس استغفار بالاتر از توبه است.
توبه بر لب ، صفحه بر دل ، دل پر از شوق گناه ،خنده میاید خلق را از استغفار ما . خداوند به ما اختیار داده (گاهی می گویند انسان جایزالخطاست) این ادبیات غلط ماست .
انسان ممکن الخطاست. در صورتی که کی خدا گفته خطا کن و با این عقل و دین درست که به ما داده اشتباه کن.
در سوره هود ایه 1و2 خداوند فرمودند:
از خداوند کمک بخواهید واستغفار و توبه کنید تا شما را در زمان معین بهره مند گردد و به هر شایسته شما را از نعمتش عطا فرماید.
اگر روی گردان شدید من از عذاب بزرگ شما در روز بزرگ بیمناکم.
1-به کار گیری توبه عقل را زیاد میکند.
2-خداوند در این دو ایه ضمانت داده زندگی نیکو در دنیا برای توبه واستغفار کنندگان .
3-البته پاداش اخروی برای توبه کنندگان واقعی نیز خواهد بود.
امام صادق فرمودند:
حقیقت این است که اتش دنیایی شما جزیئ از هفتاد جزء اتش جهنم است که هفتاد بار با اب خاموش شده وسپس شعله ور شده است ، وگرنه هیچ کس تاب تماس با آن را نداشت.
گفته شده شب معراج وقتی پیامبر را جلوی درب جهندم بردن از چهرهی کَریه دربان ترسید و وقتی در باز شد و اتش را دید از هوش رفت. پس وای به حال گنهکاران .
در قیا مت گنهکاران جنان دست خود را از پشیمانی گاز می گیرند که می خواهد قطع شود ومیگویند سوفَ سوفَ
یعنی هر وقت خواستیم توبه واستغفار کنیم گفتیم ،فردا فردا .
در اخر بگویم که شرک به خدا وحق الناس از گناهان کبیره است اما در صور ت توبه کردن وحلالیت گرفتن خداوند انسان را می بخشد،اما از آن لحظه وروزی که از خداوند نا اُمید شویم که از طرف پروردگار گناهیست نا بخشودنی.
مثل کسی که خود کشی می کند.
درصورتی که اگر خطا کارها بدانند خداوند چقدر مشتاق بازگشتشان است از خوشحالی می میرند.
باز ای ، باز ای ، صد بار اگر توبه شکستی باز آی